نغمه ی مهر 2
خوش آمدید...حکایت دزد و قاضی اثر پروین اعتصامی را با موسیقی دلنواز گروه همای بشنوید.
درباره وبلاگ


این جا شعبه ی دوم نغمه ی مهر

خوش آمدید.

با دلنوشته ها و خاطرات و تجربیات

و مطالب اموزشی و تربیتی

با شماییم.

ممنونم از انتخابتون



......................

معلمم

اهل جرجانم

روزگارم بد نیست

تکه نانی دارم

و جوهری دارم من

از احساس

که به همراه گلی از لبخند

همه تقدیم شما باد.



................


**************************
******************
توانایی های من..........

کارشناس تکنو لوژی

سر گروه استانی

سر گروه شهرستان

رتبه ی سوم جشنواره ی فیلمنامه نویسی نهضت و به عنوان تنها زن شرکت کننده در این جشنواره


برنده ی دیپلم افتخار و سکه...1385


رتبه ی سوم طنز نویسی جشنواره ی ثبت احوال...1390

رتبه ی سوم کتاب و خاطره در جشنواره ی کشوری نماز بابل...1390

رتبه ی برتر اقدام پژوهی با موضوع بیش فعالی کودکان...1390

رتبه ی برتر جشنواره ی تربیت بدنی و پوستر و چاپ در کتاب جشنواره...1390

رتبه ی برتر ارمغان حرا ...خاطرات حج و سفر زیارتی...1386

طرح درس نویسی تلفیقی اداب و مهارتهای زندگی...1389

همکاری در کمیته ی علمی درس تعلیمات اجتماعی پایه ی سوم...1388

تالیف 3کتاب داستان در زمینه ی کودک و نو جوان 85_86

سیب های روی علم-نماز کلید بهشت و خر چنگ آبی

یک کتاب در زمینه ی خاطرات آموزشی به نام تمشتانه

عضو تیم تحول اداری شهرستان


رتبه ی اول الگوهای برتر تدریس بخوانیم بنویسیم...1385

معلم نمونه..1386.

نوشته هایی در مجله ی نیمکت..1393

همکاری در تدوین پیک نوروزی 1394

ده نوشته در مجله ی فرهنگی اجتماعی سلیم گرگان

خاطره....رشد اموزش ابتدایی

رتبه ی اول وبلاگ نویسی در گرگان 1394

جعبه سیاه معلم.....اپ

http://daemi.blogfa.com/
وبلاگ اولم نغمه ی مهر

**********************
کودکان این زمین و آب و هوا

این درختان که پرگل و زیباست

باغ و بستان و کوه و دشت همه

خانه ی ما و آشیانه ی ماست



دست در دست هم دهیم به مهر

میهن خویش را کنیم آباد

یار و غمخوار یکدگر باشیم

تا بمانیم خرم و آزاد

عباس یمینی شریف

********************

علایق من جغرافیاو ادبیات و روانشناسی است.اما اخرین انتخابم قبول شدم یعنی

ابتدایی...پشیمان نیستم چون دنیای پاک و شاد کودکان بسیار زیباست.مخصوصا برای

من که
هیچ وقت نمی توانم دست از سر گذشته بر دارم.وقتی به ابتدایی امدم دیدم داخلش

همه چی هست....ادبیات روانشناسی جغرافیا و غیره...دیدم معلم هم همه چیز

است...معلم و روانشناس و دکتر و مادر و پدر و خواهر و برادر و خاله و عمه دایی عمو

مثلا یه روز بچه حواسش نیست میگه خاله...منم میگم جان خاله

...............................

یک تکه محبت

دو فنجان مکث

یک لحظه سکوت

به احترام نام قشنگ دوست

انان که زما دور

ولی در دل و جانند

بسیار گرامی تر از انند

که دانند

گفتیم که شاید

که ندانند بدانند.

...........................................

.......................................


باید دنیا را



کمی بهتر از آنچه تحویل گرفته ای



تحویل دهی



خواه با فرزندی خوب،



خواه با باغچه ای سرسبز



خواه با اندکی بهبود شرایط اجتماعی



و اینکه بدانی



اگر حتی فقط یک نفر



با بودن تو



ساده تر نفس کشیده است



یعنی تو موفق شده ای..



نقل از گابریل گارسیا مارکز
......................................

یاد بعضی نفرات روشنم می دارد

اعتصام یوسف.حسن رشدیه

قوتم می بخشد

ره می اندازد

و اجاق کهن سرد سرایم

گرم می اید از

گرمی عالی دمشان

نام بعضی نفرات

رزق روحم شده است

وقت هر دلتنگی

سویشان دارم دست

جرئتم می بخشند

روشنم می دارد.

نیما یوشیج

************
نیما یوشیج چه زیبا گفت :

"فکر را پر بدهید"

و نترسید که از سقف عقیده برود بالاتر

فکر باید بپرد

برسد تا سر کوه تردید

و ببیند که میان افق باورها

کفر و ایمان چه به هم نزدیکند
....
فکر اگر پربکشد

جای این توپ و تفنگ، اینهمه جنگ

سینه ها دشت محبت گردد

دستها مزرع گلهای قشنگ

......
فکر اگر پر بکشد

هیچکس کافر و ننگ و نجس و مشرک نیست

همه پاکیم و رها

همه یک نقطه پایان تفکر داریم

اسم آن هست خدا

**************

من ندیدم که کریمی به کرم فکر کند

به چه مقدار به زائر بدهم فکر کند

از شما خواستن عشق است ضرر خواهد کرد

هر که در وقت گدایی به رقم فکر کند

بهتر ان است که زائر اگر امد به حرم

دو قدم عشق بورزد سه قدم فکر کند

به دو گلدسته دو تا ساق به دوش گنبد

به رواقی که شده پیش تو خم ..فکر کند

چون که از باب جواد تو کسی داخل شد

خنده دار است که دیگر به قسم فکر کند.

السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا

مدیر وبلاگ : ستاره ی همیشگی...
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
عطرسخن
آیه قرآن اوقات شرعی آیه قرآن فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

شعرانه، سایت تخصصی شعر ایران و جهان


دانلود آهنگ جدید

 


بیشتر مردم منتظر فرا رسیدن سال نو هستند تا دوباره

به عادت‌های کهنه مشغول شوند ...!

پائولو کوئیلو

آیا طرح اتاق بازی در مدارس قابل اجراست؟ / چرا ایران از نظرآموزشی در رتبه ی پایینی قرار دارد؟

به‌تازگی وزیر آموزش‌وپرورش از اجراشدن طرح اتاق اسباب‌بازی در 10 استان کشور برای پایه‌های اول تا سوم خبر داد اما آیا این طرح با توجه به وضعیت موجود در مدارس از نظر فیزیکی و تعداد دانش آموزان در هر کلاس درس قابل اجراست؟
بازدید :570
زمان تقریبی مطالعه :5 دقیقه
  
بازی کودکان

آموزش‌وپرورش یکی از ارکان اصلی و مهم در جهت رشد و پیشرفت کشور است و این درواقع آموزش‌وپرورش است که نسلی را تربیت می‌کند که به هویت ملی خود علاقه‌مند باشد و در مواقع خطر و تهدید خود را نبازد؛ نقش آموزش‌وپرورش در اعتلای جوامع امروزی بسیار مهم و ارزشمند است و محور توسعه و زیربنای استقلال در کشور است که بر همهٔ نهادها و دستگاه‌های جامعه تأثیر می‌گذارد؛ این محور توسعه خود نیازمند نظام آموزشی برنامه محور و علمی است.

بررسی عوامل مؤثر بر پیشرفت، ترقی و توسعه در جوامع پیشرفته نشان می‌دهد که همهٔ این کشورها از آموزش‌وپرورش توانمند و کارآمد برخوردار هستند چنانچه آگوست کنت پدر علم جامعه‌شناسی می‌گوید: «پیشرفت و ترقی بشر به آموزش‌وپرورش صحیح بستگی تمام و کمال دارد زیرا تعلیم و تربیتی صحیح است که حس تفاهم را بین افراد پرورش می‌دهد.»

همچنین پیاژه روانشناس سوئیسی عقیده دارد: «هدف اساسی آموزش‌وپرورش بار آوردن افرادی است که بتوانند دست‌به‌کارهای خلاق و تازه بزنند، نه اینکه فقط به تکرار کارهای گذشتگان بپردازند. غرض، ساختن اشخاصی است که خلاق، مخترع و کاشف باشند.»

لستر فرانک وارد جامعه‌شناسی آمریکایی هم معتقد است: «تعلیم و تربیت در پیشرفت اجتماع اثر فراوان دارد زیرا اگر انسان صحیح پرورش یابد، قادر به حل مشکلات موجود خود خواهد بود و مشکلاتی را که درراه پیشرفت و ترقی اقتصادی و اجتماعی است، از بین خواهد برد.»

با توجه به اهمیت نظام آموزشی و تأثیر آن در رشد و پیشرفت کشور می‌بینیم که ایران ازنظر شاخص آموزشی در رتبهٔ 74 قرار دارد. برترین نظام‌های آموزشی به ترتیب از آنِ کره جنوبی، ژاپن، سنگاپور، هنگ‌کنگ، فنلاند، بریتانیا، کانادا، هلند، ایرلند و لهستان است؛ درواقع چهار کشور از شرق آسیا در صدر این رده‌بندی قرار دارند.

اینکه چرا ایران نسبت به این کشورها رتبهٔ پایینی دارد و با چه چالش‌هایی روبرو است بحثی است که سید مجید حسینی استاد دانشگاه تهران و کارشناس آموزشی به آن‌ها پاسخ می‌دهد:

متأسفانه چالش و معضلات آموزش‌وپرورش خیلی مفصل است اما یکی از مهم‌ترین معضلات که باید روی آن تمرکز کرد مسئلهٔ تبعیض در آموزش‌وپرورش است که همه‌چیز را تحت تأثیر قرار داده است به‌عنوان‌مثال چندی پیش رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش از حذف شدن مشق برای پایه‌های اول تا سوم خبر داد اما این طرح تنها به مدارسی تعلق می‌گیرد که ظرفیت کلاس‌های آن 16 تا 20 نفر باشد درصورتی‌که طبیعتاً ما مدارس دولتی داریم که ظرفیت کلاس‌های آن‌ها به 40 نفر هم می‌رسد.

همچنین به‌تازگی وزیر آموزش‌وپرورش از اجراشدن طرح اتاق اسباب‌بازی در 10 استان کشور برای پایه‌های اول تا سوم خبر داد که مسلماً شهرهایی مثل سیستان و بلوچستان، ایلام، کرمانشاه و ... جزو این 10 استان نخواهند بود و این طرح در شهرهای بزرگی ساخته می‌شود که از امکانات کافی برخوردار باشند اما این طرح با توجه به وضعیت موجود که برخی از مدارس هنوز بودجهٔ کافی برای خریدن سیستم گرمایشی را ندارند یا ساختمان در حال ریزش است چگونه می‌تواند قابل‌اجرا باشد؟! لذا ما وقتی طرحی را تبعیض‌آمیز اجرا می‌کنیم انگار خود آن طرح می‌شود عاملی برای اختلاف طبقاتی اما اگر این طرح به‌دوراز هرگونه تبعیضی اجرایی شود می‌توان گفت که بهترین شیوه درس دادن خواهد بود.

باید دقت کرد که مهم‌ترین محور شادی در مدارس تبدیل درس به بازی است. ما نباید بازی را جدای از درس تعریف کنیم و درس باید بر اساس بازی به بچه‌ها آموخته شود. 

حسینی اشاره کرد: متأسفانه سرانهٔ مدارس در شهرهایی مثل تربت پانصد هزار تومان است درحالی‌که در مناطق تهران این سرانه برای هر بچه بیست‌وپنج میلیون تومان است که این مسئله راه را برای پیشرفت طبقات پایین کم می‌کند. اتفاقی که افتاده است این است که طبقات پایین که روزی امید داشتند بدون پارتی و پول در کنکور شرکت کنند و با درس خواندن آن را با موفقیت پشت سر بگذارند، امروز این شانس را ازدست‌داده‌اند چنانچه به‌طور میانگین مؤسسات کنکور هشت هزار میلیارد تومان، مدارس دولتی ده هزار میلیارد تومان و مدارس غیردولتی بیست هزار میلیارد تومان از مردم می‌گیرند یعنی جمعاً سی هزار میلیارد تومان در بخش رسمی و هشتاد میلیارد تومان در بخش غیررسمی از مردم بابت آموزش پول دریافت می‌شود که این نوعی تبعیض است چراکه طبقات پایین مسلماً قادر به پرداخت این پول نخواهند بود لذا مشکل اصلی آموزش‌وپرورش حول محور تبعیض است.

این کارشناس آموزشی به اهمیت نظام آموزشی در پیشرفت کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: شرط کافی برای رشد و پیشرفت یک کشور داشتن آموزش‌وپرورش عادل و خلاق است.

حسینی اذعان داشت: راه پیشرفت از دو مسیر می‌گذرد؛ اروپای غربی از راه اصلاحات دینی به پیشرفت رسید، درحالی‌که آسیای شرقی مسیر آموزش را برگزید لذا راه‌حل ما هم برای پیشرفت آموزش است.

  متأسفانه سیستم آموزشی در ایران، دانش آموزان را دچار فقدان عزت‌نفس و خلاقیت کرده است؛به‌عنوان‌مثال اگر دانش‌آموزی در درس ادبیات نمرهٔ 20 و در ریاضی نمرهٔ 14 بگیرد نظام آموزشی به‌طور خودکار به‌جای اینکه تمرکز خود را بر روی درس ادبیات که نشان‌دهندهٔ استعداد فرد است قرار دهد، روی درس ریاضی که نقطه‌ضعف اوست، تمرکز می‌کند و از این راه سعی در به تعادل رساندن تمام زمینه‌ها در فرد دارد؛ درصورتی‌که  یک نظام آموزشی پیشرو در مواجهه با این فرد، درس ریاضی را به صفر می‌رساند تا فرد بتواند استعداد خود در درس ادبیات را به نبوغ برساند. به هر ترتیب تا زمانی که نظام آموزشی به سمت خلاقیت، استعدادیابی و از بین بردن تبعیض در مدارس و در بین دانش آموزان نرود، به رتبه‌های بهتری حتی در خواندن و نوشتن نیز دست نخواهد یافت.


بیشتر بخوانید

دانش آموزان درس زندگی را در مدارس یاد نمی گیرند/ فضای مجازی نظام آموزشی را عقب مانده کرده استبیست هایی که آفت می شوندانشای امروز: می خواهم متفکر شوم!

سری فنی و ماهر بار بیاورید

بار آوردن پسری ماهر و عاقل میتواند چالش باشد. برخی پسرها برای یاد گرفتن احترامهای اجتماعی کند هستند و بیشتر علاقه مندند با بازی کامپیوتری و پوکمون سرگرم میشوند تا انسانها. برخی تا حدی خشن و گستاخ هستند که برای تمرکز دچار مشکل میشوند. مهم نیس پسر شما چگونه است. ما ۱۰ راه مفید برای تحریک او داریم تا شخص ماهر و شادمانی شود..
زمان تقریبی مطالعه :4 دقیقه
تربیت کودک
 
۱-به او مسولیت دهید

پی گیری راهنمایی ها و تمام کردن وظایف مهارتهایی است که اغلب در پسرها به کندی کامل میشود. تمرین کمک میکند. از بچه پیش دبستانی بخواهید قاشقی برای شما بیاورد تا بتوانید خمیر پنکیک را بهم بزنید. به بچه مدرسه ای خود کارهای منظمی بدهید مثلا اینکه از حیوان خانگی مراقبت کند.
احساسی از مسولیت پذیری برای او در مدرسه بسیار خوب است و کار خانه تان به ارامی پیش میرود.

۲-بگذارید احساساتش را نشان دهد
حتی درین زمانه مدرن هم از پسران انتظار میرود که اشکهایشان را خفه کنند و خشمشان را بخورند، در حالیکه دختران کنترل آزادانه تری هنگام احساسات دارند. وقتی پسرتان عصبی میشود اجازه دهید خودش را نشان دهد ولی تا زمانیکه مخرب و غیرقابل کنترل نشود.
بعد ازینکه دوباره کنترلش احساساتش را بدست آورد میتوانید با او در باره احساس و دلیلش صحبت کنید کمک کنید بر احساسش نامی بگذارد آیا صدمه است یا غم یا عصبانیت.

۳- به او مقدار زیادی عشق فیزیکی ابراز کنید.
مطالعات نشان می دهد که مادر و پدرها تماس فیزیکی کمتری با پسران نسبت به دختران دارند، این شیوه هم از نوباوگی شروع میشود. اما دختران تنها کسانی نیستند که نیاز به بغل و آغوش دارند بغل پدر و مادر به پسر کمک میکند احساس آرامش و اطمینان کند.
هرچه پسر بزرگ شود محتملتر است که از بغل و بوسه با خجالت فرار کند مخصوصا در حضور دوستانش. اما حتی اگر انها نگویند که این را میخواهند هم به همان اندازه هنوز نیازش دارند پس ممکن است نیاز داشته باشید پسران را لمس کنید و در آغوش گیرید ولی طوری که کمی پوشیده تر باشد.- اغوش سریع وقتی کسی انجا نیست یا مالش شانه ها وقتی با هم در آشپزخانه کار میکنید.

۴- تلاش نکنید موتور دور تند او را خاموش کنید.
پسرها معمولا انرژی زیادی دارند که میتواند اگر شانس کافی برای دویدن و بالا رفتن و خارج کردن این نیرو نباشد، محصور شود مطمئن شوید که به پسرتان یاد اوری کنید زمانها و مکانهای هستند –کلاس مثلا- که باید دنده اهسته تر حرکت کند.

۵- نگران نباشید اگر به حد کافی پسرانه رفتار نمی کند.
حتی پدران سختگیر هم گاهی حالت پرورشی دارند (حداقل آن خوبهایشان). اگر پسر کوچک شما دوست دارد اسباب بازی پارچه ای اش را در اغوش بگیرد، او را منع نکنید. او دارد مهارتهایی را تمرین میکند که در بزرگسالی به درد او میخورند.

۶- به او شانسی دهید تا مهارتهای اجتماعی اش را گسترش دهد
اغلب پسرها دوستیهای صمیمی و نزدیک با دخترها ایجاد نمیکنند . بیشتر دوست دارند در گروه ها بازی کنند و برای رهبری مسابقه دهند به پسرتان کمک کنید دوستیهای تک به تک را تقویت کند. برای این کار زمان بازی برای او ترتیب دهید و تشویقش کنید اسباب بازیهایش را مشترک کند و اخلاق خوبی داشته باشد و بخوبی بازی کند.


۷-موسیقی را بخشیاز زندگی اش کنید.
تمرین یک ساز میتواند به پسرتان حس رضایت ارزشمندی بدهد مطالعات نشان میدهد که دروس موسیقی میتواند مهارت فکری یک بچه کوچک را هم تیز کند و حافظه اش را تقویت کند
اگر فعالیت گروهی بیشتر پسرتان را درگیر میکند، گروه کر کودکان میتواند فعالیت موسیقی جالبی باشد فاید دیگر: گروه های کر با هم تمرین میکنند پس شما لازم نیست زیاد در خانه زمان تمرین اجباری بگذارید او را به کنسرت یا تیاتر موزیکال ببرید که گزینه خوبی است اگر خودش هم مایل باشد

۸- علایق او را تشویق کنید حتی اگر فعالیتهای پسرانه نیستند.
اگر پسرتان میخواهد کلاس رقص برود ممکن است دوستانش مسخره اش کنند که مدیریت مساله سخت میشود اما اگر حس قدرتمندی از خود در پسرتان تزریق کنید و او را به پذیرش تفاوتهای دیگران تشویق کنید برایش آسانتر است که با هر تمسخر که از تفاوت نشات گرفته کنار آید.
پس اگر میخواهد کلاس رقص برود به او اجازه دهید ، از طرفی سال آیندهاو ممکن است به همان جدیدت بخواهد بیسبال بازی کند.

۹- در جریان امور مدرسه قرار داشته باشید.
مرتبا با معلمش صحبت کنید تا قوت و ضعف کلاسی اش را بدانید به خودش هم بگویید که فکر میکنید قوتش در چه است تکالیفش را بررسی کنید (ولی خودتان انجام ندهید) و تشویقش کنید که روزی یکبار داستانی بخواند یا حداقل گوش دهد

۱۰- نکات مثبت را تحسین کنید
رفتار پسرانه حتی در سن مناسب هم برای مدیریت بزرگسالان سخت است و پسرها موارد متعدد تصحیح و توبیخ و سرزنش را در مدرسه و خانه دریافت میکنند والدین دختران اغلب شکایت میکنند که پسران تمام توجه را ار کلاس میگیرند اما (مخصوصا در سنین کم) اغلب این توجه منفی است.
چکار کنید؟ هروقت ممکن است هر رفتار خوبی دیدید فورا بگویید بگذارید بداند که تلاشهایش را برای جلب کنترل شخصی و منتقل کردن انرژی اش به فعالیتهای سازنده و خوب را تحسین میکنید.

منبع : میگنا

راهكارهای تربیتی کودکان در نهج البلاغه

یکی از مهم ترین دغدغه های خانواده ها برای فرزندآوری، بحث تربیت است. كم نشنیده ایم كه زن و مردهایی می گویند: «در دنیای كنونی چطور می توان كودك را از گزند این همه انحراف و آسیب دور نگه داشت»؟
بازدید :515
زمان تقریبی مطالعه :8 دقیقه
 
کودک

والدین زیادی هستند كه در مسیر تربیتی شان دچار شك و ندانستن ها شده و در بهترین حالت دست به دامن روانشناسی می شوند؛ روانشناسی ای كه همه مان می دانیم خاستگاهش تمدن غرب است و هنوز به آن شكل كه باید بومی نشده كه با پیچیدگی های متفاوت و عرف و شرع ما مردمان مسلمان جور در بیاید. درعین حال غافلیم از منابع پرباری كه در دسترس مان هست و بی اعتنا از كنارشان می گذریم. اگر توصیه های روانشناسی و تربیتی معاصر غربی را یك پیشنهاد برای تربیت بدانیم، باید قبول كنیم كه بسیاری از این پیشنهادها و راهكارها هنوز نتیجه  شان روشن نیست اما ما توصیه نامه ها و فرامینی دینی برای تربیت خود و فرزندانمان در دسترس داریم كه نتیجه اش مشخص است.
 نهج البلاغه حضرت علی(ع) سرشار از نكات تربیتی است؛ یعنی بیش از هرچیز دیگر، راهكارهای تربیتی ارائه می كند و برای كسی كه می خواهد تربیت شود و تربیت كند بهترین و روشنگرترین منبع است. در میان نامه ها، خطبه ها و حكمت ها، نامه  31 نهج البلاغه كه خطاب به امام حسن(ع) نوشته شده یكی از برترین اسناد تربیتی است. كافی است بخوانیم و كمی دقت كنیم. بحث و تحلیل نكته به نكته  آن در فرصت كم ما نمی گنجند اما در ادامه چند نكته  بیان خواهیم كرد كه در تربیت كودك و نوجوان بسیار اصولی، مهم و راهگشاست.

تو پاره تن منی
حضرت در ابتدای نامه و پیش از شروع هر نوع توصیه و سفارشی به ایجاد رابطه عاطفی با فرزند خود می پردازند؛ «و دیدم كه تو پاره تن منی و بلكه بیشتر از آنی، تو برایم همه  روح و جانی... .» فرزندان ما در هر سن و سالی و در هر موقعیتی، قبل از هر چیز نیاز دارند كه بدانند و بشنوند كه ما دوست شان داریم و چقدر بی هیچ قید و شرطی برایمان ارزشمندند. كلید طلایی تربیت، محبت است. بسیاری از پدر و مادرها می گویند: «من از صبح تا شب برای آسایش و آرامش كی دارم می دوم؟ خودش باید بدونه چقدر دوستش دارم و برام مهمه». بسیاری از نوجوانان هم هستند كه در جلسات مشاوره عنوان می كنند: «منو دوست ندارن». علاوه بر محبت عملی، فرزندان نیاز به محبت كلامی هم دارند؛ بگویید و سیرابشان كنید. قبل از آنكه نصیحت، توصیه یا حتی تنبیه را شروع كنید، او باید بداند و بشنود كه دوستش دارید.

و قلب جوان همچون زمین خالی است
خیلی قبل از آنكه روانشناسان بخواهند به اهمیت دوره جوانی و خصوصیات این دوره پی ببرند، حضرت در این نامه به این نكات اشاره كرده  اند: «و قلب جوان همچون زمین خالی، سرشار از قابلیت و پذیرش است... و من پیش از آنكه دلت سفت و سخت شود و بذر دیگری را بپذیرد، به كشت ادب در وجودت همت گماشتم». روشن است كه حضرت معتقدند تربیت را نباید به تعویق انداخت. صحبت ایشان درباره آماده بودن زمین دل نوجوان و جوان آنقدر واضح است كه نیاز به هیچ توضیحی ندارد، تنها باید توجه داشت كه ایشان نیز ذكر می كنند كه اگر ما به تربیت فرزندمان در كودكی و نوجوانی همت نكنیم و بذر ادب را در دلش نكاریم، كسانی پیدا می شوند كه به خواست و طبق منافع خودشان به تربیت او دست خواهند زد. بنابراین قبل از آنكه مدرسه، همسالان، گروه دوستان، وسایل ارتباط جمعی، شبكه های اجتماعی، ماهواره و اینترنت دست به تربیتی از جنسی كه قبولش نداریم بزنند، باید تربیت كردن و كشت یك محصول پربار را در این زمین مستعد شروع كنیم

 خدا را فراموش نکن
حضرت در نخستین فرازهای وصیت شان، امام حسن(ع) را به تقوی و یاد خدا فرامی خوانند؛ درست بعد از اینكه به او می گویند تو پاره تن منی! ایشان این توصیه را تنها به عنوان امام یا حاكم اسلامی، بیان نمی كنند؛ این یك درخواست و وصیت، پدرانه هم هست. در واقع می خواهند بگویند كه چون این همه دوستت دارم و برایم ارزشمندی به تو می گویم كه «از خدا پروا داشته باش و به دستورات او پایبند باش». ما به عنوان والدین، چقدر نگران كم و كیف ارتباط فرزندمان با خدا هستیم؟ چقدر برنامه داریم كه دستورات الهی را یاد بگیرد و به آنها پایبند باشد؟ آنقدر كه نگرانیم كدام مدرسه برود؟ از چه سنی كلاس زبان را شروع كند؟ چه بپوشد؟ چه تولدی برایش بگیریم؟ و... نگران این هستیم كه یك تكیه گاه محكم و دائمی به نام خداوند متعال را به فرزندمان معرفی كنیم؟ برای معرفی درست و كامل این تكیه گاه اخلاقی، چقدر هزینه می كنیم؟ چقدر زمان می گذاریم؟

آماده کردن نوجوان برای عبور از گردنه های دیرگذر
در جای جای نامه، شاهد بررسی و تأكید بر سختی ها و قوانین حتمی دنیا هستیم؛ مسائلی همچون مرگ، گذر زمان، بیماری، نرسیدن به آرزوها و...؛ «و بدان كه در برابر تو راهی است بس دراز و با مشقت بسیار». «و بدان كه در این سفر، مسیرت همه هموار نیست بلكه پشته های سخت و گردنه های دیرگذر در انتظار تو است». نوجوان باید بداند كه قرار نیست در دنیا به تمامی خواسته هایش برسد. باید بداند كه موانع، همیشه و همه جا هستند، هیچ چیز به سادگی به دست نمی آید و حتی ممكن است بعد از تلاش های فراوان باز هم از دست برود. بگذارید فرزندتان با مشكلات آشنا شود، برایش طرح مسئله كنید و نگویید: «بچه م عقده ای می شه». كسی كه می داند مسیرش سخت است، انتظار سختی را دارد، با هر پیش آمدی غافلگیر نشده و دست و پایش را گم نمی كند و به ورطه افسردگی كشیده نمی شود. كسی كه می داند گردنه های دیرگذر در انتظارش است، خواه ناخواه صبر را فرا گرفته و درگشایش كارهایش از صبر كمك می گیرد. همچنین لازم است فرزند ما بداند كه مرگ، ملازم زندگی است. چرا همیشه او را از مفهوم مرگ و مردن دور نگه می داریم؟ كودك و نوجوان باید با اینگونه مفاهیم آشنا شوند. شما مسئولید كه او را با تمامی حقایق آشنا كنید اما به روشی كه كمترین آسیب را داشته و برخاسته از محبت درونی شما باشد.

قرآن بیاموز و با قران باش
در باب یادگرفتنی ها، حضرت می فرمایند: «بر آن شدم كه ابتدا به تو قرآن بیاموزم و تو را از ترجمان و تأویل آن آگاه كنم» مگر راهكاری روشن تر از این هم داریم؟ آموزش قرآن به كودك مسئله ای است كه باید به آن توجه كرد و برایش وقت گذاشت و البته حفظ قرآن تنها یكی از راه های آموزش آن است. آشنایی كودكان با مفاهیم قرآنی، داستان های قرآن، اما و اگرها و باید و نبایدهاست كه در ذهن او یك نقشه  راه ترسیم می كند و تربیت كلی او را به عهده می گیرد. بنابراین از این امر مهم به هیچ وجه غافل نشوید.

مسئولیت خودت را داشته باش
از همان ابتدای نامه، حضرت به فرزندشان توصیه می كنند كه حواس خود را كاملا معطوف به خود كند و فراموش نكند كه در قبال خودش مسئولیت بزرگی دارد و آنقدر این مسئولیت، بزرگ و وقت گیر است كه زمانی برای توجه به عیب و نقص دیگران پیش نمی آید؛ «فهمیدم كه من پیش و بیش از آنكه مسئول مردمان باشم، وظیفه دار خودم هستم و بر این دریافت و دغدغه ام عقل نیز صحه گذاشت و تكلیفم را بی هیچ پرده و پیرایه روشن ساخت»، «در آنچه نمی دانی دخالت نكن»، «سخنی را كه وظیفه نداری نگو»، «و نگو آنچه نمی دانی، هرچند كم باشد آنچه می دانی»؛ در این نكات، آنقدر حرف نهفته است كه می توان كل این صفحه و این مطلب را به آن اختصاص داد. این سخن می تواند هم سرلوحه  تربیت خود ما و هم تربیت فرزندمان باشد.
سفارش این نكات، بر اهمیت پرورش عقل و عقلانیت در روابط فردی و اجتماعی صحه می گذارد. كافی است خودمان به عنوان والد، به این چند فراز عمل كنیم و حواسمان بیشتر از هرچیز پی اصلاح و تربیت خودمان باشد، آن وقت است كه فرزند ما همانگونه می شود كه ما هستیم.

منبع : بیتوته




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 22 اسفند 1396
ستاره ی همیشگی...
سه شنبه 15 خرداد 1397 09:00 ق.ظ
خدایا
آن چنان تار و پود وجود ما را،
با عشق وجود خود عجین کن،
که در وجودت محو شویم.

[شهید مصطفی چمران]


سلام
طاعاتتون قبول
ستاره ی همیشگی... سلام..ممنونم....عبادات شما هم مقبول درگه حق باشه ان شا الله....
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic