تبلیغات
نغمه ی مهر 2 - 13اشتباه مهلک مدیران....

الماس از تراش و انسان از تلاش می درخشد.


Admin Logo
themebox Logo
عطرسخن
آیه قرآن اوقات شرعی آیه قرآن فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

شعرانه، سایت تخصصی شعر ایران و جهان

بوستان صائب
تاریخ:سه شنبه 4 خرداد 1395-07:19 ب.ظ

13اشتباه مهلک مدیران....


نشست مدیران عامل بانک‌های خصوصی و دولتی با معاون اول رئیس جمهوری



  نسبت به هر نظر یا عقیده تازه بدبین باشید (تنها بدین علت که آن تازه است و بدین علت که از سطوح پایین سازمان به طرف بالا می آید)

-   از دوایر یا افراد بخواهید که نسبت به پیشنهادات و نظرات جدید سایر اعضاء انتقاد کنند (این باعث می شود که شما وقت زیادی صرف تصمیم گیری نکنید و تنها در آن میان نظراتی که بتوانند از انتقادات زیادی بگذرند و به شما ارائه شوند مورد توجه قرار داده و در آن باره تصمیم بگیرید).

-   خودتان آزادانه زبان به انتقاد بگشایید هیچ گاه از هیچ نظر تازه ای ستایش نکنید

-   وجود مسائل را دلیلی بر شکست فرد بدانید و پیوسته افراد را تضعیف کنید تا آنها هر نوع مشکل یا مساله ای را در سازمان دارند از نظر شما پنهان دارند.

- همه چیز را به دقت کنترل کنید ، از افراد بخواهید که همه چیز را بشمارند و پیوسته این کنترل و شمارش را تکرار نمایید.

- در رابطه با تجدید سازمان یا اجرای سیاست های مربوط به تغییر سازمانی در پنهان و خفا تصمیم بگیرد و سپس بصورت غیرمنتظره اعلان نمایید. (همین امر باعث می شود که افراد احتیاط بیشتری بکنند و جرأتشان کم شود)

************

یک مدیر ، شجاعانه ترین 6 كلمه ای كه می تواند بگوید این است كه : *من قبول می كنم كه اشتباه كرده ام. مهم ترین 5 كلمه ای كه می تواند به همكاران بگوید:* شما كار خوبی انجام داده اید. كارسازترین 4 كلمه ی قابل بیان برای همكار: *   عقیده ی شما چه می باشد. مؤثرترین 3 كلمه ی قابل بیان در محیط كار:* من خواهش می كنم. با ارزش ترین 2 كلمه در پاسخ به همكاران:* تشكر می كنم. قوی ترین 1 كلمه ای كه در یك سازمان وجود دارد  ‹ ما › و كم ارزش ترین 1 كلمه ی موجود در محیط كاری *‹ من › است

www.zibaweb.com************

هشت دام تصمیم گیری مدیران :

دام لنگر انداختن باعث می شود به اطلاعات دریافتی وزن بیشتری بدهیم.

دام وضعیت موجود ، ما را به سوی حفظ وضع موجود هدایت می کند حتی زمانی که گزینه های بهتری است.

دام هزینه ما را به تکرار اشتباهات گذشته وا می دارد.

دام شاهد ما را جذب اطلاعات هدایت کننده به سوی تمایلات قبلی کرده و از توجه به اطلاعات ناقص آن بازمی دارد.

دام قالب بندی زمانی بروز می کند که مساله به روشی غلط مطرح می شود و فرایند تصمیم گیری ناچیز شمرده می شود.

دام اعتماد افراطی موجب می شود دقت برآورد خود را بیش از حد قلمداد کنیم.

دام احتیاط افراطی نیز هنگامی بروزمی کند که درباره وقایع، نامطمئن تصمیم بگیریم. این دام ما را به سوی محافظه کاری هدایت می کند

دام یادآوری موجب می شود توجه زیادی به وقایع اخیر و مهیج معطوف شود

        بهترین راه برای دوری گزیدن از همه این دام ها، آگاهی است. مدیران ناگزیرند تا با درس گرفتن از دام های بالا و تجارب گذشته خویش، گام های موثری را برای حمایت از خود و سازمان شان در برابر لغزش های ذهنی بردارند تا همکاران، اطمینان حاصل کنند تصمیم های آنها ایمن و قابل اعتماد هستند

***********

توبیخ و تمجید مدیر یک دقیقه ای


و در ادامه..................

سه رمز موفقیت مدیر  یک دقیقه ای :

  اولین رمز ساده مدیریت هدف گذاری یك دقیقه ای است، یعنی :

روی هدف ها توافق كنید و عملكرد یا رفتار های خوب و درست راشناسایی كنید

 - هدف ها را با كمتر از دویست وپنجاه كلمه یاد داشت نمایید .

- هدف را بخوانید. ودوباره بخوانید ، این كار هر بار فقط یك دقیقه وقت می گیرد .

- هر از گاه ، در طول روز یك دقیقه را صرف بررسی عملكرد ، اجرا ، یا رفتار خود كنید .

- ببینید آیا عملكرد ، اجرا یا رفتار شما با هدفتان مطابقت دارد یا ندارد .

 رمز دوم تمجید یك دقیقه ای ، تمجید یك دقیقه ای وقتی موثر است كه شما :

قبلا به افراد وكادر بگویید چگونگی عملكرد شان را به آن ها اطلاع خواهید داد.افراد را فوری تمجید كنید .به افراد بگویید چه كاری را درست انجام داده اند . در این كار صریح باشید .به افراد بگویید ازاین كه كار رادرست انجام داده اند راضی و خشنود هستید و بگویید طرز اجرا ور فتار آن ها به سازمان وافراد دیگری كه در آن كار می كنند كمك می كند .با چند لحظه سكوت ، فر صت دهید آن ها خوش حالی ورضایت شما را حس كنند.تشویقشان كنید كه همیشه درست رفتار كنند .با قدر دانی دست بر شانه شان بزنید ویا با آن ها دست بدهید ،به گونه ای كه متوجه شوند از موفقیتشان در سازمان حمایت و پشتیبانی خواهید كرد .

رمز سوم توبیخ یك دقیقه ای .

 توبیخ یك دقیقه ای وقتی موثر است كه :

قبلا به افراد بگویید كه آن ها را با صراحت از چگونگی عملكرد ورفتارشان مطلع خواهید كرد.(نیمه اول توبیخ) افراد را بی درنگ توبیخ كنید .با صراحت اشتباهشان را برایشان بگویید .به افراد بگویید از این كه كار رادرست انجام نداده اند ، شما به عنوان مدیر چه احساسی دارید ، با صراحت احساس خود را برایشان بیان كنید .در آن حال ناراحت چند ثانیه سكوت كنید تا افراد دلخوری وحال بد شما را حس كنند .(نیمه دوم توبیخ )با آن ها دست بدهید ، ویا با مهربانی بر شانه شان بزنید تا احساس كنند در كنارشان هستید وبه آن ها بگویید كه افراد با ارزشی برای شما هستند .تاكید كنید كه آن ها شخصا آدم های خوبی هستند .خود درك كنید كه وقتی توبیخ تمام شد ، مسئله تمام شده است .

وقتی توبیخ را با تمجید پایان  می دهید  افراد  در  باره  رفتار  و عملكرد  خود  فكر  می كنند  نه  رفتار  و  عملكرد  شما

*************

اندیشه ناب برای مدیران آموزشگاه

          استفاده از تجربه:

      امام علی (ع) موفقیت و امكان دستیابی به هدف های مورد نظر را یكی از آثار و  نتایج حفظ تجربه و استفاده ی بهینه از آن می داند و می فرماید:‹ مَن حَفِظَ التَّجارُبِ اَصابَت اَفعالُه ›آن كس كه تجربه ها را حفظ و از آنها استفاده بجا كند ، كارهایش به نتیجه رسد. آن حضرت از دیگر آثار تجربه ی زیاد را ، كاهش اشتباه و فریب نخوردن می داند و می فرماید:

      ‹ مَن قَلَّت تَجربَـِتُهُ خُدِعَ وَ مَن كَثُرَت تَجربَـِتُهُ قَلَّت عزَّته ›  كسی كه تجربه اش كم باشد نیرنگ می خورد و كسی كه تجربه اش بسیار باشد فریب خوردنش كم تر است.





داغ کن - کلوب دات کام
نظرات()