تبلیغات
نغمه ی مهر 2 - گزارش سفر تجربه آفرینی...قسمت دوم

الماس از تراش و انسان از تلاش می درخشد.


Admin Logo
themebox Logo
عطرسخن
آیه قرآن اوقات شرعی آیه قرآن فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

شعرانه، سایت تخصصی شعر ایران و جهان

بوستان صائب
تاریخ:جمعه 3 اردیبهشت 1395-09:40 ق.ظ

گزارش سفر تجربه آفرینی...قسمت دوم




سلام.در قسمت اول گفتم که بعضی ها دوست دارند  تجربیاتشان   را با دیگران به اشتراک بگذارند

حال می خواهد هر چه با شد و در هر زمینه ای باشد .مثلا یکی سالادی زیبا درست می کند

و با سالادش یه سلفی می گیرد  و میگه من و سالادم هم اینک.....

من وقتی یکی از سفر هایم را با هیجان  ،برای یکی از دوستانم تعریف می کردم  او گفت بعدا

وقتی به همون سفر رفته ،خیلی از حرفهای من به دردش خورده است.منظورم این است که

هر حرف یا   حدیثی از ادم می تواند یک جا  به درد کسی بخورد.

خب!حالا قسمت   دوم......در  یکی از مدارس مشهد در بازدید از یک کلاس سوم خواستم

کمی از شگردها و ترفند ها ی تدریس خودم بگویم.مثلا این که من مشق زیاد نمیگم...سه

خط میگم اما همین سه خط هدف دار است.مثلا می گویم  بچه ها !از درس امروز 32 کلمه پیدا

کنید  و به ترتیب حروف الفبا بنویسید.یا یک جدول 9 خانه ای می دهم  که بچه ها کلمات جدول

را خودشان به انتخاب خودشان بنویسند ،بعد با کلمات ردیف  افقی جدول ،جملات خنده    دار

 و با کلمات عمودی جدول  جملات ساده و با   کلمات روی قطر های   جدول و یا خط های تقارن

جملات پرسشی و تعجبی   بنویسند.این تلفیق فارسی و ریاضی است.از مشق بی نقطه و کچلی

گفتم  و گفتم بچه هام عاشق این مشقند .مثلا وقتی برای امشب یک صفحه مشق بی نقطه

می دهم برای فردا شب بچه ها کار زیادی ندارند و فقط نقطه های مشقشان را می گذارند.

از درس ریاضی هم چند تمرین مربوط به درس همان روزشان می دهم تا حل  و روی ان کار کنند.

مسئله نویسی توسط خود بچه ها همیشه مد نظر من بوده و هست.همه ی این   تکالیف به صورت

خلاقیتی و هدفمند است .خانواده ها اکثرا از من ناراضی اند و می گویند مشق زیاد بگو....اما من گوش

نمی دهم و کار خودم را انجام می دهم.در جلسات برایشان می گویم که دوست ندارم از کتاب کار  استفاده

کنم  خودتان در صورت تمایل در خانه کتاب کار داشته باشید و با بچه ها یتان کار کنید و دلم هم نمی خواهد

اخر هفته یک فرغون کاغذ بار بچه ها کنم  تا حل کنند و بیشتر تکالیف خلاقیتی و جدید و جالب انگیز می دهم

تا ذهنشان در گیر و باز شود.روی سخنم هم بیشتر با بچه هایی است که بین نیاز به تلاش و قابل قبول معلقند.

برای بقیه فقط باید نسخه پیچید و سر گرمشون کرد.هدف از تکالیفی که می دهم بیشتر روی نظم و ترتیب و تمرکز

و دقت دور می زند.وقتی این ها را گفتم،همکار مشدی گفت :مثل این که تو فقط امدی تجربه بدهی نه کسب کنی!

گفتم:اتفاقا هم امدم تجربه بدهم و هم بگیرم....گفت:خب حالا اجازه می دهی من هم یک یادگاری به شما بدهم.

گفتم:البته با کمال میل گوش می دهم.....گفت من مشق دنده عقب دارم.یعنی بچه ها مشق را خط به خط از اخر

به اول می نویسند و برای عدد نویسی به انها دسته چک کپی شده می دهم...انها عددنویسی  با رقم و حروف

را روی چک می نویسند و همین طور مشخصات خودشان را در روی چک و بعد امضا می کنند که می شود تلفیقی

از ریاضی و اجتماعی.در مورد روشهای دیگر هم از یکد یگر پژو هیدیم . از ازمون خیام گفت که این ازمون سه نفره

بر گزار می شود و بچه ها در پایان پس از تست زنی  سئوالات را تشریح هم می کردند.از مستند سازی های

بی فایده و کاغذ روی کاغذ در این مدرسه خبری نبود در حالی که در علی اباد ما کاغذ ها را زیاد دوست دارند.

بچه های مشهدی صف ایستادند و سرود دل نشین امام رضا (ع) را بسیار زیبا خواندند و به ما هدیه دادند.

در بازدید از کلاسی دیگر بچه ها مشغول روان خوانی بودند نا گهان پس از یک ربع معلم با کف دست به روی میز

زد و گفت: آزاد.....بچه ها که با دقت مشغول درس بودند ناگهان به ولوله افتادند و مشغول حرف زدن و حتی

خوراکی خوردن شدند .گفتم این دیگر چه روشی است؟!گفت....این روش دمو کراسی است .بچه ها می دانند

که پس از یک گوش دادن با دقت و فعال آزادی در کار است پس همون چند دقیقه ی درس را باجان و دل گوش

می دهند و این برایم جالب بود.جالب تر این که انها به آموزش ابتدایی نمی گفتند اموزش ابتدایی،می گفتند

اموزش اساسی....سفر تجربه افرینی عالی بود......







داغ کن - کلوب دات کام
نظرات()