تبلیغات
نغمه ی مهر میهن - کلاس قرآن، کلاسی جذاب و با نشاط
 
نغمه ی مهر میهن
الماس از تراش و انسان از تلاش می درخشد.
درباره وبلاگ


تا سه نشه مثل این که بازی نشه

این جا شعبه ی سوم نغمه ی مهر

خوش امدید.

با دلنوشته ها و خاطرات و تجربیات

و مطالب اموزشی و تربیتی

با شماییم.

ممنونم از انتخابتون

نغمه ی مهر شعبه ی دیگری ندارد.

......................

معلمم

اهل جرجانم

روزگارم بد نیست

تکه نانی دارم

و جوهری دارم من

از احساس

که به همراه گلی از لبخند

همه تقدیم شما باد.



................


**************************
******************
توانایی های من..........

کارشناس تکنو لوژی

سر گروه استانی

سر گروه شهرستان

رتبه ی سوم جشنواره ی فیلمنامه نویسی نهضت و به عنوان تنها زن شرکت کننده در این جشنواره


برنده ی دیپلم افتخار و سکه...1385


رتبه ی سوم طنز نویسی جشنواره ی ثبت احوال...1390

رتبه ی سوم کتاب و خاطره در جشنواره ی کشوری نماز بابل...1390

رتبه ی برتر اقدام پژوهی با موضوع بیش فعالی کودکان...1390

رتبه ی برتر جشنواره ی تربیت بدنی و پوستر و چاپ در کتاب جشنواره...1390

رتبه ی برتر ارمغان حرا ...خاطرات حج و سفر زیارتی...1386

طرح درس نویسی تلفیقی اداب و مهارتهای زندگی...1389

همکاری در کمیته ی علمی درس تعلیمات اجتماعی پایه ی سوم...1388

تالیف 3کتاب داستان در زمینه ی کودک و نو جوان 85_86

سیب های روی علم-نماز کلید بهشت-؟؟؟؟؟؟؟

یک کتاب در زمینه ی خاطرات آموزشی به نام تمشتانه

عضو تیم تحول اداری شهرستان


رتبه ی اول الگوهای برتر تدریس بخوانیم بنویسیم...1385

معلم نمونه..1386.

نوشته هایی در مجله ی نیمکت..1393

همکاری در تدوین پیک نوروزی 1394

ده نوشته در مجله ی فرهنگی اجتماعی سلیم گرگان

خاطره....رشد اموزش ابتدایی

رتبه ی اول وبلاگ نویسی در گرگان 1394

جعبه سیاه معلم.....اپ

http://daemi.blogfa.com/
وبلاگ اولم نغمه ی مهر

**********************
کودکان این زمین و آب و هوا

این درختان که پرگل و زیباست

باغ و بستان و کوه و دشت همه

خانه ی ما و آشیانه ی ماست



دست در دست هم دهیم به مهر

میهن خویش را کنیم آباد

یار و غمخوار یکدگر باشیم

تا بمانیم خرم و آزاد

عباس یمینی شریف

********************

علایق من جغرافیاو ادبیات و روانشناسی است.اما اخرین انتخابم قبول شدم یعنی

ابتدایی...پشیمان نیستم چون دنیای پاک و شاد کودکان بسیار زیباست.مخصوصا برای

من که
هیچ وقت نمی توانم دست از سر گذشته بر دارم.وقتی به ابتدایی امدم دیدم داخلش

همه چی هست....ادبیات روانشناسی جغرافیا و غیره...دیدم معلم هم همه چیز

است...معلم و روانشناس و دکتر و مادر و پدر و خواهر و برادر و خاله و عمه دایی عمو

مثلا یه روز بچه حواسش نیست میگه خاله...منم میگم جان خاله

...............................

یک تکه محبت

دو فنجان مکث

یک لحظه سکوت

به احترام نام قشنگ دوست

انان که زما دور

ولی در دل و جانند

بسیار گرامی تر از انند

که دانند

گفتیم که شاید

که ندانند بدانند.

...........................................

.......................................


باید دنیا را



کمی بهتر از آنچه تحویل گرفته ای



تحویل دهی



خواه با فرزندی خوب،



خواه با باغچه ای سرسبز



خواه با اندکی بهبود شرایط اجتماعی



و اینکه بدانی



اگر حتی فقط یک نفر



با بودن تو



ساده تر نفس کشیده است



یعنی تو موفق شده ای..



نقل از گابریل گارسیا مارکز
......................................

یاد بعضی نفرات روشنم می دارد

اعتصام یوسف.حسن رشدیه

قوتم می بخشد

ره می اندازد

و اجاق کهن سرد سرایم

گرم می اید از

گرمی عالی دمشان

نام بعضی نفرات

رزق روحم شده است

وقت هر دلتنگی

سویشان دارم دست

جرئتم می بخشند

روشنم می دارد.

نیما یوشیج

************
نیما یوشیج چه زیبا گفت :

"فکر را پر بدهید"

و نترسید که از سقف عقیده برود بالاتر

فکر باید بپرد

برسد تا سر کوه تردید

و ببیند که میان افق باورها

کفر و ایمان چه به هم نزدیکند
....
فکر اگر پربکشد

جای این توپ و تفنگ، اینهمه جنگ

سینه ها دشت محبت گردد

دستها مزرع گلهای قشنگ

......
فکر اگر پر بکشد

هیچکس کافر و ننگ و نجس و مشرک نیست

همه پاکیم و رها

همه یک نقطه پایان تفکر داریم

اسم آن هست خدا

**************

من ندیدم که کریمی به کرم فکر کند

به چه مقدار به زائر بدهم فکر کند

از شما خواستن عشق است ضرر خواهد کرد

هر که در وقت گدایی به رقم فکر کند

بهتر ان است که زائر اگر امد به حرم

دو قدم عشق بورزد سه قدم فکر کند

به دو گلدسته دو تا ساق به دوش گنبد

به رواقی که شده پیش تو خم ..فکر کند

چون که از باب جواد تو کسی داخل شد

خنده دار است که دیگر به قسم فکر کند.

السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا

مدیر وبلاگ : ستاره ی همیشگی...
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
عطرسخن
آیه قرآن اوقات شرعی آیه قرآن فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

شعرانه، سایت تخصصی شعر ایران و جهان

بوستان صائب

دانلود آهنگ

تصور بیش تر معلمان درباره فرآیند یاددهی-یادگیری آن است که آن چه که موجب ارزشمندی و اثربخشی این فرآیند می شود صرفا معطوف به محتوا و ماهیت مطالب آموزشی است. اما باید اذعان داشت که نه تنها محتوا، بلکه ایجاد شور و نشاط، چگونگی آموزش از طریق برانگیختن شوق و برآوردن نیاز دانش آموزان همراه با بهره گیری از زیباشناسی، جاذبه مداری و طرب انگیزی نیز در یادگیری مطلوب کاملا موثر است. اگر فعالیت یاددهی-یادگیری بر اساس رغبت و نیاز فراگیران تنظیم شود، یادگیری و کلیه ی کارکردهای آموزشی نشاط انگیز وجدآور خواهد بود.

کلاس قرآن، کلاسی جذاب و با نشاط

می توان برای جذاب و با نشاط کردن درس قرآن و فراهم آوردن مشارکت هرچه بیش تر دانش آموزان در فرآیند یاددهی-یادگیری از روش های فعال، قصه گویی، شعرخوانی، تمثیل و تشبیه، نمایش، نقاشی و کاردستی و ... بهره جست.

در این قسمت به برخی از روش های مناسب برای جذاب و فعال سازی کلاس قرآن در موضوعات مختلف آموزش قرآن اشاره می شود.

 

الف- آموزش روخوانی قرآن

1- از آن جا که مراحل اولیه ی آموزش روخوانی، مبتنی بر کسب مهارت بخش خوانی است، برای ایجاد تنوع در کلاس درس از روش های زبر نیز می توان استفاده کرد.

عبارت مورد نظر را روی تابلو می نویسیم و از دو نفر یا دو گروه می خواهیم به تناوب و پشت سرهم یک بخش را بخوانند.

 

2- هر ردیف کلاس یک یا دو آیه را پیش خوانی می کند و با فرمان معلم، هر ردیف، آیه یا آیات مربوط به خود را می خوانند. این فعالیت را میز به میز هم می توان انجام داد.

 

3- ابتدا فرصت پیش خوانی آیات را به دانش آموزان می دهیم، سپس از هر دانش آموز می خواهیم یک آیه را با صدای بلند بخواند و اگر در خواندن خود اشکالی داشت سایر دانش آموزان با یک بار دست زدن توجه فرد را جلب می کنند و او باید دوباره آیه را بخواند.

 

4- معلم با هماهنگی قبلی از یک دانش آموز می خواد آیه ای را بخواند و سایر دانش آموزان آیه را در درس پیدا کنند و با صدای بلند بخوانند.

 

ب-آموزش قرائت قرآن

1- خوب است دانش آموزان، آیات و عبارت های قرآنی درس را در خانه به صورت آهنگین بخوانند و صدای خود را ضبط کرده و به کلاس بیاورند تا دیگران هم سعی کنند آهنگین بخوانند.

2- معلمان محترم نیز سعی کنند با نوار تمرین کنند و گاهی آیات قرآن را برای دانش آموزان به صورت آهنگین بخوانند.

3- از دانش آموزان خوش صوت برای خواندن آیات قرآن کمک بگیرند.

 

ج- آموزش پیام های قرآنی

1-      دانش آموزان برای پیام های قرآنی درس، داستان بسازند و انشا بنویسند.

2-      از ضرب المثل ها و یا اشعار مناسب با پیام های قرآنی استفاده کنند. یا از دانش آموزان بخواهید در منزل اشعار و ضرب المثل های مناسب را پیدا کرده تا برای کلاس بازگو کنند یا به صورت کتاب مصور درآورند.

3-      برای پیام قرآنی درس تصویرسازی کنند.

4-      پیام قرآنی را با خط خوش بنویسند و در کلاس نصب کنند.

5-      بعضی از پیام ها را می توان با بازی آموزش داد. مانند استفاده از پازل و جدول و ...

6-      از دانش آموزانی که پیام های قرآنی متعددی را حفظ هستند بخواهید به جلوی کلاس بیایند و به ترتیب هرکدام یک پیام را با مفهوم آن با صدای بلند بخواند.

 

د- آموزش داستان های قرآنی

قصه در قرآن کریم جلوه های متعددی دارد، قصه های قرآت دارای مضامین، اهداف و پیام های گوناگون اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی و انسانی است و علاوه بر عبرت انگیزی به منظور رشد و هدایت انسان ارائه شده است. قصه و داستان را می توان به شیوه های متنوعی ارائه کرد. شما می توانید از فناوری های جدید و رسانه های گوناگون نیز در ارائه ی هرچه متنوع تر و جذاب تر داستان ها استفاده کنید. برای بیان جذاب و متنوع قصه گویی، می توان از ارائه داستان در قالب نمایشنامه ( ایفای نقش توسط دانش آموزان ) بخش نمایشنامه تصویری یا صوتی درباره ی داستان های کتاب های آموزش قرآن یا سایر داستان های قرآنی بهره بگیرید.

 

ه- آموزش درک معنای قرآن کریم در پایه های بالاتر

1-      واژه های قرآنی و معنای آن ها را در کارت های رنگی جداگانه تهیه کرده تا فراگیران با همکاری گروهی واژه های مربوط به هم را پیدا کنند.

2-      واژه ها را به همراه معنای هرکدام در اشکال گوناگون نوشته و به یکدیگر بچسبانید و مانند آویزهای تزئینی با نخ از سقف یا پنجره ی کلاس آویزان کنید.

3-      از مسابقات و بازی های مختلف برای آموزش مفاهیم استفاده کنید.


تبیان...نسیم گوهری





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

چهارشنبه 5 اسفند 1394 09:41 ب.ظ
سلام
آمدی طبعم شکوفا شد,بهارانی مگر؟؟؟
صورتم شد خیس خیس از شوق,بارانی مگر؟؟؟
خواستی گرد فراموشی نگیرد قلب من
لحظه ای از چشم این آیینه پنهانی مگر؟؟؟
شرط کردی خالی از یادت نباشد خاطرم
خود که صاحب خانه ای ,ای خوب!!!
مهمانی مگر؟؟؟!!!
سه شنبه 4 اسفند 1394 06:58 ب.ظ
سلام
جالب و کاربردی بود.
موفق و سلامت باشید.

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.